Sony byla první japonská firma, která prorazila ve Spojených státech a Morita ji napsal primárně pro japonské podnikatele, protože jim chtěl pomoci uspět v zahraničí.

Čte se podobně dobře jako knihy od našich Baťů, kteří však v době, kdy v Sony začínal dobývat  Ameriku, měli již globální korporaci.

Ač kniha určena původně pro Japonce, tak v ní i český čtenář - podnikatel, majitel či pracovník exportu najde zdroj inspirace. Způsob, jakým se SONY uvedlo v USA a posléze ve zbytku světa je funkční i dnes.

Podobně jako v baťovských knihách, je i v této knize uvedena spousta zkušeností a dobrých rad. Jeho myšlenky, jak vydělat na exportu a expanzi jistě padnou na úrodnou půdu i v hlavách českých průmyslníků. Dnes už všichni osvícení vědí, že se jim marže a tedy i zisky ztrácejí v distributorech. On na to přišel už koncem 50. let minulého století.

Přečtete si např. toto:

„Systém (distributoru) je adekvátní pro komodity a produkty na nižší technologické úrovni, ale od samého začátku jsme si uvědomovali, že nemůže sloužit potřebám naší společnosti a jejím novým technologicky vyspělým výrobkům. Třetí nebo čtvrtá strana nemůže mít stejný zájem vůči našim výrobkům a myšlenkám.…. pověřili jsme (společnost) Delmonico International distribucí našich rádií….., ale netrvalo dlouho a začal jsem mít na ně zlost… Lidi v Delmonico zajímala pouze nízká cena a nikoliv kvalita výrobků“.

Nebo:

„Většina japonských obchodníků, kteří tenkrát navštívili Spojené státy, měli sklony k tajnůstkářství a učili se od jiných japonských obchodníků, jež jim byli vzorem. Nedá však mnoho práce rozpoznat neúčelnost tohoto postupu. Přes řadu let strávených v cizí zemi, tihle japonští obchodníci byli neustále cizinci. Řídit se jejich radami bylo podobné, jako když slepý vede slepého. Já se učil v Americe od lidí, kteří byli v Americe doma a měli na ni správný náhled…měl jsem strach, že se naše velké televizory, první svého druhu na světě, budou prodávat se slevou. Pro řadu našich výrobků jsem plánoval image třídy a vysoké kvality“.

Trochu jako u dnes u nás:

„Zatímco ve Spojených státech horečně připravují právníky, my horečně vychováváme inženýry“

Kniha se čte dobře, protože tak jako Baťové i on ji psal pro lidi. Když pochopíme  „jak věci fungují“ tak budeme moci úspěšněji a profitabilněji podnikat.

Vřele doporučuji.

Martin Vosecký

Made in Japan, Akio Morita, E.M. Reingold, M. Shimomura, 1. vydání v ČR: Pragma 1992